РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 13/03 Вийшла книга про еклезіологію
- 12/03 Семінаристи вшанували памʼять двох великих українців [ВІДЕО]
- 10/03 У Шевченківські дні семінаристи взяли участь у віче
- 10/03 Семінаристи ДДС провели перші дні Великого посту в молитві Канону св. Андрея Критського
- 08/03 ЕФФАТА ДДС: До і після (випуск №34) [ВІДЕО]
Літургійні чини Рукоположення священнослужителів |
![]() |
![]() |
![]() |
Роман Крайчик
Священнослужителем особа чоловічої статі стає через звершення над нею літургійного чину Хіротонії (з грецької χειροτονία – «рукоположення»). Назва цього чину сягає ще часів ранньої Церкви, коли святі апостоли поставляли своїх наступників через покладення рук (пор. 1 Тм 5, 22). Оскільки священство поділяється на три ступені, то для кожного з них існує окремий чин Хіротонії, який відбувається під час Божественної Літургії. Конкретний момент залежить від ступеня священства: найшвидше поставляється єпископ – перед читанням Апостола (бо архиерей отримує всю повноту апостольської влади), згодом пресвітер – після Великого входу і перед Анафорою (оскільки він отримує благодать освячувати св. Дари), а найпізніше диякон – після освячення Дарів (адже він має служити при здійсненні таїнств, але не звершувати самі таїнства). Поставлюваний вводиться через царські врата у святилище і тричі обводиться навколо престолу, цілуючи його кути. В цей час співаються тропарі таїнства Вінчання, які мають глибокий символічний сенс вказуючи, що священнослужитель заручається з Церквою як наречений з нареченою. Чини поставлення диякона, пресвітера та єпископа між собою є схожими, але водночас містять особливі молитви та обряди. Кожен з елементів Хіротонії у візантійській літургійній традиції несе у собі богословське значення та літургійно являє сенс служіння, у яке вводиться поставлюваний. У чинах дияконської та свяченничої Хіротоній знаходимо особливу молитву архиєрея: «Божественна благодать, що завжди недужих оздоровлює і те, що їм не достає, доповнює, поставляє благоговійного піддиякона в дияконство (або благоговійного диякона у пресвітерство). Тож помолімся за нього, щоб зійшла на нього благодать пресвятого Духа, і промовмо всі: Господи помилуй». Таким чином святитель, прикликаючи благодать Святого Духа, виражає віру Церкви в те, що служіння новопоствлюваного диякона чи пресвітера не є результатом його власних людських зусиль, а Божим даром, який, доповнюючи людські немочі та недоліки, чинить особу гідною звершувати покладену на неї високу місію. У чині архиєрейського рукоположення ця молитва є дещо доповнена: «Божественна благодать, що завжди недужих оздоровлює і те, що їм не достає, доповнює, поставляє боголюбішого ієрея, вибраного на єпископа богоспасаємого міста (назва). Тож помолімся за нього, щоб зійшла на нього благодать пресвятого Духа, і промовмо всі: Господи помилуй». Це уточнення вказує на те, що архиєрей призначається для конкретної єпархії, опікуватися якою йому доручає Церква. Ще одним важливим елементом літургійного чину Хіротонії є єктенія, в якій виголошуються прошення за поставлюваного. На кожне прошення вся церковна спільнота відповідає «Господи, помилуй», а згодом при його одяганні у літургійні ризи співом Άξιος (з грецької – достойний) підтверджує разом із святителем, що поставлювана у певну ступінь особа є гідною бути священнослужителем. У літургійному чині рукоположення містяться молитви архиєрея, в яких пояснюється сенс і особливості служіння кожного ступеня священства. Дияконство має в своїй основі аспект служіння Церкві, яке показав сам Христос: «Боже, Спасителю наш, Ти нетлінним своїм голосом закон служіння для Твоїх апостолів установив і первомученика Стефана першим дияконом вибрав, і самого себе найпершим виконавцем дияконського служіння проповідував… Сам, Владико, цього слугу Твого ім'я, якого Ти сподобив увійти в дияконську службу, сповни приходом Твого святого і животворного Духа всякої віри, любови, сили і святости» (Архиєрейська молитва на чині поставлення диякона). За новопоставленого священника єпископ молиться: «…Сам, Господи, наповни дарами Святого Твого Духа і цього, що його Ти благоволив піднести на пресвітерський ступінь, щоб він був достойним станути без гріха перед святим Твоїм жертовником, проповідувати євангеліє Твого царства, освячувати слово Твоєї істини, приносити Тобі дари і жертви духовні, і обновляти людей Твоїх купіллю відродження». У другій молитві на чині архиєрейського рукоположення читаємо: «Ти, Господи, зроби і цього, об'явленого нам завідателя архиєрейської благодати, щоб він наслідував Тебе, істинного пастиря, який поклав душу свою за вівці свої, був провідником сліпих, світлом тих, що в темноті, карателем немудрих, учителем молоді, світильником у світі, щоб він, удосконаливши повірені йому в цьому житті душі, став бездоганно перед престолом Твоїм». Це моління передає сенс архиєрейського служіння, яке полягає насамперед у тому, що єпископ в разі потреби зобов’язаний стати на захист правдивого сповідування Христової віри та бути її гарантом, а також проповідувати та поширювати Євангеліє. Тому своє служіння як Правила віри єпископ підтверджує сповідуванням Символу Віри та детальним з’ясуванням того, як визнає церковні догмати, зокрема троїчний і христологічний. У літургійних текстах чинів Хіротонії можемо зауважити, що кожне рукоположення започатковує особливий вид церковного служіння, яке не є приватною справою рукоположеного, а має здійснюватися в Церкві і для неї. Дарована йому Божественна благодать залишається з ним впродовж всього життя, скріплюючи кандидата у священнослужінні та допомагає йому долати людські немочі. Роман КРАЙЧИК, Воля Божа – святість наша // СЛОВО №1 (81), березень-травень 2020
|