РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 21/11 Богослужіння напередодні празника Введення в храм Пресвятої Богородиці
- 18/11 Хор ДДС «Оранта» взяв участь у фестивалі «Ad fontes» [ВІДЕО]
- 14/11 Семінарію із концертом відвідали студенти Дрогобицького музичного коледжу
- 06/11 Студенти ДДС ознайомились з різними аспектами парафіяльного служіння
- 26/10 Як працювати на медійних платформах, дізналися шестикурсники ДДС
Найпопулярніше
Музичний талант Василя Барвінського |
п. Наталія КОБЕРИНКО Василь Барвінський (1888 - 1963) є визначним представником української музичної культури XX ст. В її історію він увійшов як композитор, піаніст, музичний критик, педагог, диригент, організатор музичного життя. Чим відомий цей визначний представник української музичної культури XX століття,провідний діяч Союзу українських професійних музик, доктор мистецтвознавства, почесний доктор Українського університету в Празі? Життя Професійну музичну освіту Василь Барвінський почав здобувати 1896 року у Львівській консерваторії, де його вчителем фортепіано був відомий чеський педагог Вілєм Курц, пізніше професор і ректор Празької консерваторії. Після закінчення гімназії у 1906 році Барвінський вступив на юридичний факультет Львівського університету, але за порадою Курца у 1907 році виїхав до Праги для продовження музичної освіти. Там він вступив на філософський факультет Празького університету, де слухав, між іншим, лекції відомих чеських музикознавців З. Неєдли та О. Гостинського, що відіграли велику роль у формуванні його світогляду. Та головну увагу приділяв Барвінський творчості і науці композиції у професора Вітезслава Новака, учня А. Дворжака, в якого він навчався від 1908 до 1914року. У Празі Барвінський продовжував свої піаністичні студії у проф. І. Гольфельда, склав державний іспит у 1911 році, виступав як піаніст у концертах, продовжуючи й далі свою педагогічну і виконавську діяльність. Але у 1915 році змушений був поміняти Прагу з її кипучим музичним життям на більш провінційний тоді у мистецькому відношенні Львів. Причиною стала Перша світова війна, на яку було мобілізовано С. Людкевича, котрий в той час керував Вищим музичним інститутом ім. М. Лисенка. Замінити його запросили В. Барвінського. На посаді директора і педагога Вищого музичного інституту імені М. Лисенка Василь Барвінський пропрацював з 1915 по 1939 роки. Це була робота не лише у Львові, але й включала постійні консультації музичних шкіл багатьох міст та містечок. Цікавою є й історія будинку, де зараз знаходиться музичне училище. Раніше це була вулиця Конарського. Наприкінці XIX ст. тут мешкав багатий єврей. Та згодом будинок купила християнська громада з Борислава для «захоронки»– притулку для бідних дітей. Кілька років вона діяла справно. А в 1920 р. у цьому приміщенні почав діяти філіал Яворівського монастиря сестер василіянок, де їх налічувалось до десяти. Вони утримували приватну жіночу учительську семінарію, засновану тоді ж, та опікувались народною школою, жіночим інтернатом із притулком. Все це знаходилось під одним дахом. Так було до 1939 року – окупації Галичини комуністами. Повертаючись до життєпису Василя Барвінського, треба сказати, що у Львові він веде не лише педагогічну роботу, а й керує хором співацького товариства «Боян», виступає в пресі з музичними рецензіями та статтями. Цією діяльністю, а також концертними виступами, він багато зробив для пропаганди і популяризації української музики. У 1938 році святкувався ювілей композиторської діяльності В. Барвінського. З цієї нагоди відбувались концерти, радіопередачі з творів композитора, а від українського університету в Празі він отримав диплом доктора. З окупацією Радянським Союзом Галичини Барвінський бере участь у музичному житті вже як директор Львівської державної консерваторії та голова Львівського відділення Спілки радянських композиторів України. На початку 1948 року асиля Барвінського було заарештовано. У МГБ його примусили підписати документ: «Дозволяю знищити мої рукописи», - і рукописи були знищені. Під час десятилітнього заслання у Мордовії композитор не переставав активно займатись улюбленою справою, організовуючи самодіяльні колективи, навчаючи музичної грамоти усіх бажаючих. Тут, на засланні, він створив велику кількість обробок українських, російських, литовських, латиських, узбецьких, татарських і закавказьких народних пісень для хору та голосу з фортепіано, написав два чоловічих хори без супроводу на слова Лесі Українки «Надія», «Знов весна», частіше виконувані потім як солоспіви та ін. Повернувшись у 1958 році до Львова, він закінчив фортепіанний квінтет, працював над відновленням по пам’яті своїх знищених під час арешту творів. Брав активну участь у музичному житті Львова, безкоштовно консультував піаністів-викладачів та учнів, хоч і перебував у нужденних матеріальних умовах. Усі свої сили зосередив на відновленні з пам'яті творів, рукописи яких були знищені під час його арешту (над цим працював до самої смерті). Помер Василь Барвінський у Львові у рік свого 75-ліття – 9 червня 1963 року. Похований на Личаківському цвинтарі у родинному склепі (поле № 3). У 1964 р. завдяки багаторічним зусиллям львівських композиторів (особливо А. Кос-Анатольського) Василь Барвінський був реабілітований. Проте його музика в наступні роки все одно майже скрізь була вилучена з концертів (так тривало майже 25 років). Творчість Серед різноманітних тем народного характеру найбільш приваблюють у нього ліричні та граціозно-танцювальні. Він залюбки слухав і записував народні пісні,а ще більше – гру на народних інструментах у Карпатах. Впроваджував у свої твори та обробляв лемківські народні теми, особливо цікаві щодо мелодики й ритміки. Свідомо не стилізуючи українську народнумузику, Барвінський знаходив у ній риси, найближчі його творчій індивідуальності,його ліричній настроєності. Характерні прикмети музичної мови Барвінського – це безпосередність, щирість висловлення, ніжність і м’якість мелодії та гармонії, опора на українську народну пісню. Саме ці риси втілюють істотні, глибинні особливості його індивідуального почерку. Цей митець, завдяки родинному вихованню та впливові прекрасних педагогів, що стрічались йому у житті, найважливішим для себе вважав пропагування народної музики. І саме його педагогічна творча діяльність є дуже добрим прикладом для нинішніх вчителів та учнів Дрогобицького державного музичного училища, яке носить ім’я великого українського композитора – Василя Барвінського. п. Наталія КОБЕРИНКО Музичний талант Василя Барвінського//СЛОВО № 2 (62) 2015
|