РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 17/07 Роман Ковівчак, «Заповідь любові до ворогів (Мт 5,43-48 і Лк 6,27-35). Лінгвістично-екзегетичне дослідження» (науковий керівник – о. ліц. Андрій Кобільник, рецензент – о. ліц. Андрій Нискогуз)
- 16/07 Звернення з приводу мобілізації священнослужителів
- 14/07 Святоволодимирове християнське коріння української державності
- 12/07 Андрій Капустинський, «Антикантівська полеміка в "Теодицеї" бл. Антоніо Розміні» (науковий керівник – о. д-р. Богдан Завідняк, рецензент – о. ліц. Іван Гаваньо)
- 10/07 Моральна оцінка науково-технічного прогресу
Найпопулярніше
- Дмитро Білий, «Господня молитва (Мт 6,9-13; Лк 11,1-4). Лінгвістично-екзегетичне дослідження» (науковий керівник – о. ліц. Ростислав Приріз, рецензент – о.ліц. Андрій Нискогуз)
- Там, де замовкає наука
- Філософія – провідниця до богослов’я
- Дмитро Голик «Дівицтво і материнство Пресвятої Богородиці за книгою американського професора-богослова Бранта Пітра "Ісус Христос та єврейські коріння Діви Марії: Розкриття образу Матері Месії"» (наук. кер. – о. ліц. Іван Гаваньо, рец. – о. В.Тухлян)
- Микола Цмоканич, «Проблематика ґендерної ідеології у творчості Ґабріели Кубі», (науковий керівник – о. ліц. Тарас Коберинко, рецензент – ліц. Василь Салій)
- Моральна оцінка науково-технічного прогресу
- Релігія та наука: чи існує конфлікт?
Свята буднього дня |
![]() |
![]() |
![]() |
Михайло Карпінець
Наш календарний рік налічує 365 днів, і щодня ми поминаємо одного, двох чи групу осіб, яких звемо святими. Точне число всіх відомо лише одному Богові. Не всі вони мають окремий день пам’яті, тому всіх святих Церква вшановує у першу неділю після Зіслання Святого Духа, яка ще носить назву неділя Всіх святих. Святі, згідно з подвигом, завдяки якому предстали перед Богом, розподіляються у певному порядку. Пророки – люди, натхненні Духом Божим звіщати людям Божу волю. Найбільше народом почитаються пророки Ілля, Єремія, Йоан Предтеча. Апостоли – учні Ісуса Христа, які були послані у світ навчати і проповідувати всім народам хрестячи їх в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа (пор. Мт 28,19-20). Свята Матір- Церква прославляє людей, чоловіків та жінок, праця яких рівнозначна праці апостолів Христових, бо вони значно причинилися до проповіді Христової Благовісті. Їх називають рівноапостольними. До них належать святі Володимир і Ольга, Кирило і Методій, Костянтин. Святителі – єпископи й ієрархи Церкви, що провели взірцеве християнське життя чи проповідували віру Христову серед поган й досягли святості. Серед них Григорій Богослов, Василій Великий та Іван Золотоустий. Священномученики та преподобномученики – це святі, котрі перебували у священичому чи монашому стані і прийняли мученицьку смерть за вірність Христовій Євангелії. Один із найвідоміших мучеників нашого народу є священномученик Йосафат Кунцевич. Ісповідники – ті, хто зазнав терпіння і постраждав за віру християнську, проте залишився живим. Преподобні – святі, що прославилися в чернечому подвигу. Серед них Пахомій Великий, Антоній Великий, Теодозій Печерський. Чимало преподобних увійшло до списку святих з титулами, що розкривають суть їхнього подвигу: затворник, постник, мовчальник, стовпник тощо. Безсрібники і чудотворці – ті, які прославилися своєю безкорисливістю, творили чудеса. До таких належали Косма і Дам’ян, Кир і Іван. Страстотерпці – ті, які загинули не від гонителів, а від одновірців. Серед них Борис і Гліб. Праведні – чоловіки і жінки, що не прийняли чернечих обітів або мученицького вінця, проте послужили Богові своїм християнським життям. Серед них є юродиві Христа ради – вони нехтували матеріальними благами заради сповідування Христової віри. Вдавали із себе божевільних, робили дивні вчинки, викривали людські пристрасті і не боялися напоумляти можновладців. Культ почитання святих почався від вшанування гробів і мощей святих мучеників перших сторіч. Під час переслідування християни зустрічалися на їхніх могилах. Саме там молилася Рання Церква. З культом мучеників поширюється й культ апостолів а згодом єпископів-святителів, патріархів, старозавітних святих, ангелів, преподобних та праведних. Святкуючи пам’ять мучеників чи інших чинів святих, згадуємо подію їх земної смерті. Чому? – Цей день є днем його народження у вічності. День, коли святий, опинившись в небесних оселях, починає молитися за Церкву, стоячи перед Престолом Божої Слави і споглядаючи Бога «обличчям в обличчя» (див. 1Кор 13,12). Інколи день пам’яті святого встановлюється з нагоди віднайдення або перенесення чесних мощей, або в день його загальноцерковного прославлення. Перераховуючи чини святих, можемо задатися питанням, що вони несуть нам, як ми маємо святкувати їх пам’ять? У будні дні ми можемо читати їхнє житіє, розважати над ним, брати його як приклад для наслідування і здобування чеснот. У присвячені їм дні через молитви до них, які Церква звершує у богослужіннях добового кола, прохати про заступництво перед Господом, поміч у труднощах тощо. Церква через літургійні стихири і тропарі святкує пам’ять Божих угодників. Починаючи із богослужіння Вечірні попереднього дня й завершуючи ІХ Часом в сам день пам’яті свята чи святого, ми оспівуємо їх праведне життя або подвиг, яким вони осягнули Царство Небесне, і в такий спосіб звертаємося до них через молитву. Всі святі – звичайні люди, як і ми, але вони здійснили подвиг святості і заохочують й нас до цього. Святкуючи їх пам’ять, маємо їх за взірці для наслідування, молимось до них і просимо заступництва перед Богом. Михайло КАРПІНЕЦЬ, Свята буднього дня // СЛОВО №4 (72), грудень 2017-лютий 2018
|