РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 20/12 Пластуни передали семінаристам вифлиємський вогонь [ВІДЕО]
- 14/12 Малі семінаристи здали зимові іспити
- 05/12 Семінарійний вечір гумору з нагоди празника св. Миколая
- 30/11 Приміційна Літургія випускника ДДС о. Андрія Копистинського у свято св. Андрія Первозванного
- 25/11 Празник Введення в храм Пресвятої Богородиці у Братстві
Найпопулярніше
«…пекельні ворота її не подолають» (Мт 16, 18) |
о. Мирон Бендик, ректор ДДС Такими словами Ісус Христос у Святому Євангелії описує непереможність Своєї Церкви. Дуже значущими є слова Христа про «пекельні ворота», сенс яких ми детальніше прокоментуємо. Уперше про це згадано у Книзі Буття в розповіді про втрату раю Адамом і Євою. Коли вони були вже поза раєм, то на його воротах Бог поставив «ангела з миготливим мечем» (див. Бут 3,24). Цей образ означає, що рай не зник, а залишився. Проте людина не може самотужки до нього повернутись. Втративши рай, людина не втратила особистої свободи, зокрема свободи вибору. Щодо втраченого раю, свобода людини полягає або в рішенні повернутися до раю, або ж залишатися поза ним. І тоді вона опиниться перед іншими воротами – воротами пекла. Ці двоє воріт – це образ двох полюсів свободи людини. «Ворота пекла» – це також образ агресивної, войовничої, лукавої сили, яка прагне опанувати всіх вигнанців із раю, тобто людей. Саме задля протиставлення «воротам пекла» і остаточної перемоги над ними Христос і заснував Свою Церкву. Перебування в ній остаточно врятує людину від пекла, «ворота» якого активно впливатимуть на все її земне життя. Яким чином діють «ворота пекла»? Про це геніально пише один із духовних отців ХІІІ століття святий Григорій Синаїт у своєму творі «Про заповіді, догмати та інше». Першою «сферою впливу» сил зла є гординя людини. Полягає вона у відкиненні правдивого Бога і проголошенні людиною богом самої себе. До гордині спокушував Адама і Єву лукавий у словах: «..відкриються у вас очі, і ви станете, як Бог, що знає добро й зло» (пор. Бут 3,5). Піддавшись гордині, не тільки прародичі, а й кожен із нас входить у трагічний самообман: ми, відносні люди, починаємо вважати себе абсолютно самодостатніми, «ковалями власної долі». Наше «я», тобто особа, сприймається нами не як образ Божий, а у світлі власної уяви. У самосприйнятті ми ототожнюємо своє «я» з тим, що ми про нього думаємо, підмінюємо реальність іміджем. Ця паралельна з реальною уявна «особистість» є найглибшим коренем і початком роздвоєння особи, яке спеціалістами називається шизофренією. Отож не спадковість чи суспільство призводять до цієї хвороби, а стан особи кожного з нас. Адже це ми вирішуємо і від нас залежить, бути нам із Богом, чи бути самими по собі. Якщо ми вирішили й надалі перебувати в гордині, то, за словами святого Григорія Синаїта, наша особа потрапляє у стан улещення (церковнослов’янською мовою «прелесті»). Небезпека улещення в тому, що уявне суб’єктивне «я» починає переважати над «я» реальним і блокувати його. Те, що мені здається, витісняє те, що є насправді. Наша особа втрачає контроль над психікою, її волею та розумом, і з цього починаються психічні розлади людини. Наша психіка без особи – як авто без водія. У такому стані наша воля узалежнює нас від зовнішніх впливів, а з розуму ми поступово «сходимо». Тепер нашими мотиваціями до дії є «бо я так хочу», тобто хіть волі, і «бо я так вважаю», тобто уявні ідеї розуму. Хвороба нашого розуму починається від підпорядкування його нав’язливим ідеям. Розумово улещена людина перебуває «по той бік правди і брехні». Нині такий хворобливий стан називається модним словом «постправда» або ж описується фразою «у кожного своя правда». Улещена людина переконана в правдивості своїх ілюзій та фантазій. Ці «ідеї» поступово витісняють будь-який критичний чи раціональний аналіз людським розумом і стають нав’язливими. Розум же використовується задля їх виправдання і обґрунтування. Так постають ідеології – симптоми процесу збожевоління окремої людини чи людської спільноти. Ми й нині можемо зустріти людей «хворих» комунізмом чи нацизмом. Їхній улещений розум недоступний для жодних логічних аргументів. Нав’язливі ідеї стають параноїдальними і призводять до депресій, психозів, маніакальних страхів. Буває, що улещені воля і розум взаємопідсилюються і резонують. Тоді людину опановують месіанські комплекси. Стається описане в другій спокусі Христа: «Коли ти Син Божий, кинься додолу, написано бо: Він ангелам своїм волітиме про тебе, і вони візьмуть тебе на руки, щоб ти своєю ногою часом не спотикнувсь об камінь» (Мт 4,3). Цей стан є найважчою формою божевілля. У ньому людина «пророкує», розповідає про свої «видіння» і «об’явлення», передає «звістки» з іншого світу від Богородиці чи святих чи «останнє попередження» людству перед кінцем світу. Свої «одкровення» ці божевільні передають у вкрай агресивній формі, пригнічуючи будь-які сумніви чи спротив у колі своїх «ангелів». Свої геніальні рядки про божевілля святий Григорій Синаїт завершує такими словами: «Іноді злі духи, скинувши маски «ангелів святості», прямо відкриваються їм (божевільним) і поневолюють у рабство, нав’язуючи грішні вчинки і наближаючи до пекла» (див. Добротолюбіє, І, с. 131). Таким чином наближаються люди до згадуваних Христом «воріт пекла», увійшовши якими, вже не буде ні повернення, ані спасіння. Називаючи ці та багато інших проблем «воротами пекла», Христос не згущує барв і не перебільшує. Це ми, люди, недостатньо усвідомлюємо, з якими потужними силами маємо справу. Ба більше. Власних можливостей у нас однозначно недостатньо, щоб цим силам бодай належно протиставитись. Тому Бог у Своєму чоловіколюб'ї дарує нам «силу з висот» і запевнює в перемозі: «збудую мою Церкву й пекельні ворота її не подолають» (пор. Мт 16,18). Як швидко це станеться? А це вже залежить від рівня нашої церковності, інтенсивності духовного життя. Що довірливіше зіпремося на силу Божу, то швидше преобразиться світ. Запорукою цього є Христова Церква – видимий знак поразки лукавого і нашої перемоги, краху «воріт пекла» і відкриття «воріт раю». о. Мирон БЕНДИК, «…пекельні ворота її не подолають» (Мт 16, 18) // СЛОВО № 1 (73) 2018
|