РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 06/11 Студенти ДДС ознайомились з різними аспектами парафіяльного служіння
- 26/10 Як працювати на медійних платформах, дізналися шестикурсники ДДС
- 24/10 Побачив світ 99-ий номер семінарійного часопису "Слово"
- 16/10 У рамках засідання УБНТ представлено чергову книгу о. Мирона Бендика [ВІДЕО]
- 15/10 Шестикурсники ДДС ознайомилися з діяльністю єпархіального медіацентру
Найпопулярніше
Вісім щаблів гріха |
Іван Іваненко Любий читачу! Неодноразово, коли ми чуємо слова «гріх» чи «пристрасть», у нас одразу можуть виникнути питання: А що таке гріх? Скільки їх є? Які з них є найголовнішими? І найсуттєвіше: як з ними боротися? Спробуємо відповісти на ці запитання. Святі і богоносні Отці Церкви вважають гріх чи пристрасть хворобою, яка спотворює Божий образ в людині. Пристрасть – це наслідок згоди людини з помислом, який навіює лукавий, і безперестанне думання і мріяння про те. Згідно зі Святими Отцями Східної Церкви, головних пристрастей є вісім, а саме: чревоугодницво або обжерливість, блуд або розпуста, грошолюбство, смуток, гнів, нудьга, марнославство і гордість. Зокрема св. Йоан Касіян та Єфрем Сирійський ці вісім пристрастей поділяють на душевні, що походять від душевних схильностей, і тілесні, які зроджуються у тілі і всіляко йому догоджають . Ці вісім пристрастей є між собою взаємопов’язаними і діють за ланцюговою реакцією. Так, наприклад, після обжерливості настає розпуста, від неї – грошолюбство, від нього – гнів, від гніву – смуток, і від смутку – нудьга. Цим восьми пристрастям Святі Отці протиставляють вісім чеснот, які долають ці пристрасті. Чеснот також є вісім, а саме: поміркованість, ціломудреність, жертовність, радість у Святому Дусі, довготерпеливість, бадьорість духу, смиренномудрість, покора. Черевоугодництво, або обжерливість Це надмірність у їжі і питті, а також пошук насолоди у їжі. Ця надмірність, оскільки крім тіла їжа насичує і лихі похоті, розслаблює душу і розпалює в ній гріховний вогонь. Від насичення породжується тілесна похіть. На протидію цій пристрасті Святі Отці протиставлять чесноту поміркованості або стриманості. Св. Йоан Касіян навчає «споживати страви стільки, скільки потребує життєздатність тіла» . Тож стриманість є головною зброєю проти цього гріха, але міру стриманості повинна визначати совість кожної людини. Тому краще розумно і помірковано споживати їжу щодня, аніж строгий піст з непомірним недоїданням, що веде до знемоги і виснаження тіла та вказує на нестійкість душі. Блуд, або розпуста Ця пристрасть має своє коріння у попередній і є її наслідком. Природа цього гріха в нестримному та невпорядкованому пошуку тілесної насолоди. Ця пристрасть має руйнівні наслідки не лише для тіла, але й для душі, бо тоді втрачається здатність любити іншу людину і сприймати її як особу. Для блудної пристрасті ближній стає лише об’єктом для отримання тілесної насолоди. Протиставленням цій пристрасті є ціломудреність або чистота. Ця чеснота допомагає людині керувати своїм статевим потягом і гармонізує її тіло і дух. Але чистота – це не лише стриманість. Згідно зі св. Йоаном Касіяном, «цілковита невинність – чистота – відрізняється від стриманості досконалим втихомиренням тілесних заворушень і спокоєм від них». Грошолюбство Це пристрасть є неприродною тягою до грошей і матеріальних благ. Ап. Павло вважає цю пристрасть найнебезпечнішою наголошуючи, що «корінь усього лиха грошолюбство» (1Тим 6,10). Небезпечна вона тому, що полонить душу людини і робить її своїм рабом. Св. Йоан Ліствичник вважає, що грошолюбство і жадібність є ідолопоклонством, бо тоді людина всю свою надію покладає лише на земні блага . Навіть без грошей можна страждати на грошолюбство. Боротися з ним можна лише чеснотою жертовності. Коли людина здобуває цю чесноту, вона стає спроможною розумно керувати своїми статками. Але невід’ємною частиною жертовності є милостиня, бо ж, як каже Святе Писання: «Більше щастя – давати, ніж брати» (Ді 20,35). Смуток Смуток або печаль розслаблює і пригнічує людину, позбавляє її мирного спокою і підбурює до нетерпеливості і нарікань. Ця пристрасть виникає з бажання людини, яке вона не може сама задовільнити, покладаючи надію лиш на власні зусилля. Така людина втрачає душевну рівновагу і може остаточно втратити надію на Бога. Гнів Це таємна або нетаємна ненависть, злопам’ятність, що породжує насильство, розбрат і злобу. Є гнів, який палає в глибині людини; це стається тоді, коли людина втрачає свій внутрішній спокій і її переповнюють почуття роздратування та образи. Є також і гнів, який виявляється назовні:у грубих словах, нанесенні образи і приниженні інших. Є ще також гнів, який тривалий час тліє всередині людини (злопам’ятність). Такий гнів зароджується тоді, коли людина свідомо відмовляється від прощення і жадає помсти. Нудьга Ця пристрасть споріднена зі смутком, бо в першій – людина недооцінює Божу силу, а в другій і зовсім втрачає надію на Його милосердя. Нудьга відбиває в людині бажання працювати, схиляє до байдикування. Нудьга приводить до відчуття спустошення, порожнечі, а наслідком її є як душевне, так і тілесне виснаження людини. Марнославство Це пристрасть до земної слави, проявами якої є нетерпимість до будь-якої критики і бажання постійної похвали. Яскравим прикладом марнославства є образ фарисея у притчі про митаря і фарисея (див. Лк 18,9-14). Ця пристрасть робить неможливим духовне зростання людини, бо навіть долаючи ту чи іншу пристрасть людина може впасти у марнославство і хизуватися своїми подвигами, постом, духовними здобутками. Тоді ці всі старання не дають жодного плоду. Тому марнославство Святі Отці вважали причиною усіх бід. Гордість Це – найбільша пристрасть і матір усіх гріхів, бо саме через гордість гріх увійшов у світ. Гордість є самообожненням людини, нею вона вивищує себе понад всіх інших, вважає себе найкращою. Благодать Божа є недосяжною для гордих: «Бог бо гордим противиться, а покірливим дає благодать».(1Пт 5,5). Гордий ніколи не бачить свого гріха, лиш гріхи інших, йому важко просити вибачення чи поступитися. Горда людина не має терпеливості і позбавлена любові, легко ображає інших, але важко переживає зневаги у свій адрес. Підсумовуючи, можемо ствердити, що пристрасть не є притаманною людській природі. Протиприродність її полягає в тому, що людина, віддаляючись від природного з’єднання з Богом, який є Найвищим Блаженством, починає шукати насолоди в своєму земному бутті, серед непостійного світу. Виділяючи вісім головних пристрастей, Святі Отці наголошують, що пристрасть – це насамперед стан душі. Для боротьби з пристрастями людина повинна шукати допомогу Божу, а такою допомогою є благодать Святого Духа, яка гасить всі потуги пристрастей. Благодать, в свою чергу, здобувається молитвою і духовними подвигами, плодами яких є чесноти, які і є головною зброєю проти пристрастей. Тому, дорогі читачі, бажаю, щоб кожен, хто їх у боротьбі здобуває, міг промовити, як ап. Павло «Я боровся доброю бронею, біг скінчив, віру зберіг» (2Тим 4,7). Іван ІВАНЕНКО, Вісім щаблів гріха // СЛОВО № 3 (75)
|