РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 21/11 Богослужіння напередодні празника Введення в храм Пресвятої Богородиці
- 18/11 Хор ДДС «Оранта» взяв участь у фестивалі «Ad fontes» [ВІДЕО]
- 14/11 Семінарію із концертом відвідали студенти Дрогобицького музичного коледжу
- 06/11 Студенти ДДС ознайомились з різними аспектами парафіяльного служіння
- 26/10 Як працювати на медійних платформах, дізналися шестикурсники ДДС
Найпопулярніше
Вихід є |
о. Мирон Бендик, викладач ДДС «Вийди з землі твоєї, з твоєї рідні, і з дому батька твого в край, що його я тобі покажу» (Бут 12, 1). У цих словах книги Буття Бог відкриває Своє бачення життя кожного з нас. У Його плані передбачено, що ми приходимо у світ у певному місці, на конкретній землі, яка стає рідною для нас Батьківщиною. Тут живуть рідні нам за мовою і звичаями люди – наші земляки чи краяни. Ми виростаємо в батьківській хаті, оточені любов’ю і увагою тата, мами, братів і сестер. І раптом серед цієї ідилії – голос Божий: «Вийди!». Бог хоче показати нам нові горизонти і можливості, які зможемо побачити, залишивши позад себе дотеперішні. Нове можливе там, де відходить старе. Увести нас у «новий край» майбутнього – це справа Божого Провидіння. Ми ж знаємо про себе та інших те, що «природно» прямуємо з минулого в майбутнє, від дитинства до дорослості. Зараз же ми знаходимося на тому відрізку шляху, який називається юністю чи молодістю. Динаміку переростання нашої молодості в дорослість чудово відкриває Господь у наступній після книги Буття книзі Виходу, сама назва якої неначе підхоплює Боже покликання до Авраама: «Вийди!». Згідно з біблійним сюжетом, мова йде про вихід Божого народу з Єгипту і перехід через пустелю до Обіцяної Богом землі. Проте сенс цього сюжету набагато глибший і торкається кожного з нас. Щодо нашого життя, то Бог через книгу Виходу попереджає, що в період юності ми обов’язково перейдемо через великі нестабільність і дискомфорт, під час яких увійдемо в конфлікт із «ріднею своєю і батьками своїми» (пор. Бут 12,1). Їхню присутність у нашому житті ми почнемо сприймати як обмеження і виклик нашій свободі. Подібно й народ Божий у книзі Буття: їхнє перебування в Єгипті стало перебуванням у «землі неволі» і не могло далі так тривати. Чому і для них, і для нас «Єгипет» дотеперішнього життя стає нестерпним? Напруженість і буремність є сигналами про те, що і вони, і ми вже переросли певні рамки: вони – рамки рабства, ми – дитинства. Зокрема ми більше не вміщаємося в усталені стереотипи «чемних дітей». Аби зростати далі, потрібно вийти за межі того, що було досі: «Вийди!». Виклично демонструючи свою «дорослість», у якій ми самі ще невпевнені, конфліктуючи з рідними, друзями, школою та суспільством, ми ще й не здогадуємося, що насправді то «не ми перші почали», а Сам Бог нас кличе в таке майбутнє, яке Він же нам і «покаже». Задля цього Він делікатно підштовхує нас через так званий «молодіжний бунт». Ми часто не знаємо, що нам робити далі – піти вчитися, виїхати до великого міста чи за кордон, одружитися з «ким-небудь». Тоді ми бунтуємо – прагнемо якогось «проривного» вчинку. Ним ми демонструємо протест проти зверхності й байдужості нашого «єгипетського» оточення або ж доводемо самим собі, що «ми чогось варті», бо здатні на «вчинок». Так і народ Божий, виходячи з Єгипту, до пуття не знав, куди він іде і що буде далі. Головним було – змінити спосіб життя, «порвати пута», почати жити «так, як я хочу», а не «як мені кажуть». Адже ми вільні люди, а отже й вільні «від» усього того, що нам досі казали, – від усталених норм поведінки, загальноприйнятої подвійної моралі, показної релігійності. І от народ Божий нарешті визволився і став вільним. Люди залишили Єгипет, ніхто більше їм не вказував, як жити. Вони позбулися дріб’язкової «опіки» і контролю, зовнішніх «вторгнень» на свою приватну територію. Тепер можна робити все, чого душа забажає. Та от питання – а що далі робити? Перед тим жилося простіше: було зрозуміло, проти кого боротися і що для цього зробити. Проти кого ж боротися тепер? «Пустеля», в якій опинився народ після виходу з Єгипту, – не лише «порожнє місце», а й символ необмежених можливостей. Адже можна рухатися куди завгодно. Проте не в пустелі сенс, а в землі Обіцяній. Десь вона є, але яким шляхом до неї прямувати? Так і в нашому житті: десь знаходиться наше щастя, але як його знайти? Як обрати правильний шлях і не помилитися? Адже те, що ми вважаємо щастям, необов’язково є ним насправді. І тоді на пустелі народ зустрічається з Богом. Раніше, в єгипетській землі, люди чули про Бога з переказів предків, тепер вони постали перед Його «обличчям» безпосередньо. Доки вони були в рабстві, Бог не являвся рабам. Тепер Бог вільно являється вільним людям. Ми також чули про Бога від батьків чи священиків. Але то була «Бозя» – ікона на стіні, яку показувала нам мама і до якої вчила молитись. То був комфортний Бог як елемент «щасливого дитинства». Але дитинство скінчилося. А з ним і дитяча Бозя – як казка, яку ностальгійно згадуємо, але яку ми також уже переросли. Заповіді Божі не є, як нам спершу здається, зазіханням на нашу свободу. Навпаки. Вони даровані задля реалізації свободи. За словами блаженної пам’яті патріарха Любомира: «Бути вільним – означає робити вибір на користь добра». Для вільної людини «добро» – не якась етична категорія, сконструйована нашим розумом, не якесь «воно» середнього роду, а Хтось – конкретна і вільна особа, завдяки якій стаю вільно реалізованою особою і я. Як для народу Божого, так і для кожного з нас, зустріч із Богом – необхідна передумова нашого усвідомленого руху до «Обіцяної землі» щастя й остаточного входження в неї. Без Бога ми не станемо повністю дорослими й повністю вільними, а запізнимося в розвитку й заколисуватимемо себе балачками про «право на помилку» і «свободу совісті». Що привносять заповіді Божі в життя кожного з нас? Вони розвивають нашу чутливість на дві невід’ємні складові щастя, а саме на Бога і на людей поруч нас. Адже три перші заповіді з десятьох – про Бога, а сім інших – про ближніх. Саме вони – Бог та інші люди – є «придорожніми знаками» на шляху до щастя. Завдяки їм для нас з' являється «вихід» із надмірної зацикленості на собі, з ілюзії про те, що наше щастя – це те, що ми про нього думаємо. Ми тепер щораз глибше розуміємо сенс Божого покликання, яке міститься у слові: «Вийди!». Потрібно вийти не лише з «Єгипту» дитинства, а й із «Єгипту» рабства, в якому тримає нас індивідуалістичне, самозакохане «я», із в’язниці егоїзму, тісноти поглядів і вбогості життєвих горизонтів. Наша «Земля обіцяна» – то Бог і люди навколо нас. Вийшовши зі свого відокремленого «я» і увійшовши у спільноту з їхнім «Ти» ми увійдемо у своє щастя. Книга Виходу невипадково так називається. Цією назвою Бог стверджує, що для кожної людини існує вихід із незадовільного становища і для кожного з нас Бог приготував «Землю обіцяну». Але задля цього їй слід визволитися «від» усього «єгипетського» і сміливо вирушити назустріч тому, що спершу видається лише пустелею. Якщо юнак чи дівчина, які стоять на порозі дорослого життя, потрудяться запитати в Бога про подальший шлях, то обов’язково почують у відповідь: «Хочеш увійти в життя – виконуй заповіді». Божий народ на пустелі погодився з Богом: «Усе, що Бог нам каже зробити, виконаємо». Цими словами люди обрали своє майбутнє й дозволили Богові ввести їх у Землю обіцяну. Наше свідоме і зважене «так» Богові «оживить пустелю» майбутнього дорослого життя і відкриє шлях до щастя. Ця можливість була геніально відчута ще Тарасом Шевченком: «Оживуть степи, озера, і не верстовії, а вільнії, широкії, скрізь шляхи святії простеляться… І пустелю запанують веселії села». о. Мирон БЕНДИК, Вихід є // СЛОВО №4 (76)
|