РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 16/02 Семінаристи вшанували пам'ять полеглих українських воїнів під час війни в Афганістані
- 12/02 Вийшов друком 10-ий випуск «Наукових записок ДДС»
- 06/02 ЕФФАТА ДДС: Взаємозвʼязок між Старим і Новим Завітом. Частина 3 (випуск №33) [ВІДЕО]
- 05/02 Вийшла цікава книга про ювілей
- 21/01 Йорданські свята семінаристів на бомбардованій Херсонщині
Ora et labora або праця серед духовенства |
![]() |
![]() |
![]() |
Роман Ковівчак
Насамперед варто звернути увагу на слова св. Бенедикта Нурсійського: «Oraetlabora», що в перекладі означає «Молися і працюй». Цей вислів є основним для монахів. Під ним слід розуміти, що монах має трудитися в Бозі, для Нього та з Його підтримкою.Та не лише монах, а й кожна людина.В уставі бенедектинців вказано, що їхнє життя має бути організоване навколо 2 видів праці. Перша – це спільна молитва, адруга – це ручна праця, якою потрібно займатися у вільний від молитви час. Бенедикт підносив працю з рангу рабського до заняття людської гідності, солідарності людей та взаємопожертви. День в бенедектинців був поділений на 3 частини: 8 годин займала молитва, 8 - праця, а решту 8 годин відпочинок. Завдяки праці цих монахів ми маємо розвинену європейську цивілізацію. Вони навчилися обробляти землю,оволоділи садівництвом, скотарством та виноградарством, освоїли лікарські властивості трав і т.д. Цими знаннями бенедектинці ділилися з іншими людьми, тим самим допомагаючи їм покращити своє життя. Також монахи працювали над переписом книг і саме завдяки цьому до нас дійшли твори античності. Існує думка, що великі міста Європи формувалися навколо монастирів. Багато установ щодо монашого життя святий Бенедикт запозичив у св.Василія Великого. Його правила були зразковими для багатьох монаших спільнот. Святий Василій завдяки своїй праведності зібрав навколо себе багато монахів. Біля Кесарії він побудував місто для потребуючих, яке обслуговували монахи й сам Василій. В цьому містечку були готелі для подорожніх і прочан, а також притулки для старців та сиріт. Існувала й лікарня, де бралися лікувати навіть прокажених, хоч це було небезпечно для здоров’я. Були там стайні й клуні. У місті процвітали різного роду ремесла. Там же ж були ремісничі й мистецькі школи, призначені для сиріт. На честь засновника це місто народ назвав Василіадою. У ІХ столітті жив монах, якого народ назвав «другим Василієм». Його ім’я св.Теодор Студит. Він мав багато спільного зі св. Василієм. Монаший устав св. Теодора - це точне виконання правил Василія в щоденному житті .На думку св. Теодора, праця є обов’язком людини, яку на неї поклав Творець в момент сотворення. Господь дав їм заповідь: «Будьте плідні й множтеся і наповняйте землю та підпорядковуйте її собі» (Бт. 1, 28). Праця монаха є літургійним актом і стоїть нарівні з молитвою та аскезою. Варто згадати, що під час праці зазвичай монахи промовляли молитви. Кожен монах працював на благо всієї братії. Св. Теодор Студит твердив, що праця є важливою складовою щоденного життя монаха-студита. Він настановляв, що кожен має пам’ятати про те, що свою працю приносить Богові .Її сприймали, як служіння і засіб самовідречення та любові. Кожна діяльність чи обов’язок були посвяченими Богові. Праця поділялася на три групи: реміснича, рільнича та спільна праця, яка охоплювала діяльність, необхідну для щоденного існування монастиря. З відомостей про особливості функціонування цього монастиря, які до нас дійшли, можна дійти висновку, що монахи займалися тими ж професіями, що й світські люди. Теперішні монахи-студити продовжують дотримуватися настанов св. Теодора. Кожний з них виконує працю згідно зі своїми здібностями. Монахи Унівської лаври займаються рослинництвом, тваринництвом, городництвом і бджільництвом. Мають власну хлібопекарня, яка забезпечує монастир свіжим хлібом. В монастирській майстерні виготовляються свічки, офірки, кадильний ладан та вугілля. Монахи провадять катехизацію для дітей та наречених, моляться над хворими та опікуються спільнотами при храмах. Варто також згадати і про працю мирських священників. У ХХ столітті була започаткована організація «Християнська робітнича молодь» (фр. Jeunesse ouvrière chrétienne - JOC). Цей рух мав на меті відкрити людям справжню сутність праці, адже з другої половини ХІХ століття почалося нехтування та знецінення праці. Організація під своєю нинішньою назвою діє з 1924 року, у 1925 році вона отримала схвалення Римського Апостольського Престолу, а з 1926 року поширилася з Бельгії до Франції та інших країн (станом на 2018 рік орган сьогодні діє в Європі, Азії, Австралії, Африці й Америці, загалом у понад 51 країні). Заснована «Християнська робітнича молодь» бельгійським священником Йозефом Кардейном (1882-1967), який в 1912 р. вирішив присвятити своє священиче служіння індустріальним робітникам світу, почавши фізично працювати з робітниками заводів. Відтоді душпастирі «Християнської робітничої молоді» прямують в копальні та заводи, де пліч-опліч працюють з іншими людьми та поширюють євангельську науку. Люди називали їх «апостолами-робітниками», або ж «місіонерами праці». Проте не лише монахи і духовенство мають поєднювати у своєму житті молитву й працю. Це мають робити й миряни, адже кожен християнин покликаний до святості. Керуючись таким переконанням, уМадриді в 1928 р. іспанський священник св. Хосе Марія Ескріва (1902-1975) заснував організацію Opus Dei, яка допомагає людям поєднати щоденну працю та молитву. У 1950 р. вона отримала благословення папи Пія XII. Зараз нараховується понад 90 тис. членів «Opus Dei», учасники якої, окрім власної благодійності та соціальної праці, організовують лекції з духовності в застосуванні до повсякденного життя; залучені до праці в університетах, школах, видавництвах, лікарнях та інших установах. Засновник Opus Dei твердив, що наші турботи, сім'я, робота – це можливість стати ближчими до Бога. Це можна зробити через терпеливість, стриманість, покору, взаємоповагу й любов. Що ж до праці, то її можна освячувати любов’ю та з усвідомленням, що служиш Богу і ближньому. Святий Хосе Марія казав, що життя не має ділитися на дві частини – християнський спосіб життя і життєву рутину. Воно має бути цілісним. Саме завдяки цьому людина в своєму житті може проповідувати Бога та Його милосердя, будучи поруч зі своїм ближнім та допомагаючи йому у потребах. Можливо, через ваше свідчення інша людина зможе наблизитися до Бога. Отож молитва та праця є нерозривними. Праця – це не тягар, а дар Божий для самореалізації людської особистості. Натомість молитва – це засіб спілкування з Богом, Який допомагає, підтримує і діє через людину. Роман КОВІВЧАК, Ora et labora або праця серед духовенства // СЛОВО №3 (83), вересень-листопад 2020
|