РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 28/07 Михайло ЛУЦАК, «Розуміння смерті у богословській спадщині святого Івана Золотоустого» (науковий керівник – о. д-р. Мирон Бендик, рецензент – о. ліц. Володимир Івасівка)
- 24/07 Юрій МАЦІБОРА, «Пошуки єдності Київської митрополії у ХVII ст.» (науковий керівник – о. д-р. Мирон Бендик, рецензент - о. ліц. Володимир Тухлян)
- 20/07 Богдан МАЦЬКОВИЧ, «Пастирська опіка над особами з психічними розладами» (науковий керівник – о. ліц. Іван Гаваньо, рецензент - о. ліц. Євген Карпінець)
- 16/07 Ярослав МЕДЯНКО, «Владика Григорій Хомишин в громадсько-політичному житті Галичини в 20-30 рр. ХХ ст.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. д-р Віталій Лесняк)
- 12/07 Олег МИСЬКО, «Пастирська діяльність отця Омеляна Ковча у 1922-1944 рр.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. ліц. Андрій Низкогуз)
Найпопулярніше
- Роман ФЕДИС, «Моральна проблематика життя, утримання і ставлення до українських полонених на Донбасі (2014-2022 рр.)» (науковий керівник – о. ліц. Тарас Коберинко, рецензент – о. ліц. Євген Карпінець)
- Андрій ПУЦІВ, «Блаженна Йосафата Гордашевська – засновниця і настоятелька Сестер Служебниць» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент -о. ліц. Остап Черхавський)
- Ярослав МЕДЯНКО, «Владика Григорій Хомишин в громадсько-політичному житті Галичини в 20-30 рр. ХХ ст.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. д-р Віталій Лесняк)
- Олег ОРТИНСЬКИЙ, «Душпастирська місія Української Греко-Католицької Церкви у США (кінець ХІХ – 70-ті роки ХХ ст.) » (науковий керівник – о. ліц. Юрій Хамуляк, рецензент - о. ліц. Андрій Низкогуз)
- Олег МИСЬКО, «Пастирська діяльність отця Омеляна Ковча у 1922-1944 рр.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. ліц. Андрій Низкогуз)
- Богдан МАЦЬКОВИЧ, «Пастирська опіка над особами з психічними розладами» (науковий керівник – о. ліц. Іван Гаваньо, рецензент - о. ліц. Євген Карпінець)
- Юрій МАЦІБОРА, «Пошуки єдності Київської митрополії у ХVII ст.» (науковий керівник – о. д-р. Мирон Бендик, рецензент - о. ліц. Володимир Тухлян)
Про що постимо? |
![]() |
![]() |
![]() |
о. Степан УГРИН
Справа в тому, що, на жаль, ми звикаємо до власних гріхів і вони стають «невід’ємною частиною» життя. Тому й уся наша увага в часі Великого Посту мала б бути прикута до того, щоб щось з ними та й робити. А їх треба видаляти. Це час такої собі операції та реабілітації в духовному житті. І тут доволі відчутно людині допомагає її тілесна складова. Стриманість від вживання улюбленої їжі її дисциплінує, а разом з тим й виховує її волю. Така стриманість – це, по суті, створення собі «штучних» екзистенційних проблем; але, правильно зорганізована, вона (і це парадоксально!) мобілізує людину до більш активної діяльності. Піст щодо їжі ніби перерозподіляє енергію людини, котра тепер стає «все менш тілесною». Постячи, ми свідомо умалюємо фізичні сили, щоб сконцентруватися більше на силах внутрішніх. «Піст – вірний сторож душі, вірний товариш тіла», - казав Василій Великий. Через піст фактично відбувається спроба повернути центр людської діяльності до власного нутра – «серця», як часто внутрішній світ називали древні. В часі Великого Посту об’єктом нашої уваги стає внутрішній світ – думки, переживання тощо. Отже це час очищення нутра. А воно дуже важливе для людської життєдіяльності. «З нутра - бо, з серця людини виходять недобрі наміри, розпуста, злодійство, вбивство, перелюби, загребущість, лукавство, обман, безсоромність, заздрий погляд, наклеп, бундючність, безглуздя», - казав Христос. І додавав: «Уся ця погань виходить із нутра й осквернює людину» (Мр 7,21-23). Очищення, натомість, має змінити ситуацію. Воно є просто необхідним для людини, котра живе з неупорядкованим станом свого нутра, про який говорив (не мовчав!) ще апостол Павло, коли визнавав, що чинить гріх, котрий ненавидить, та не робить добра, котрого бажає: «Бо що роблю, не розумію: я бо чиню не те, що хочу, але що ненавиджу, те роблю. Коли ж роблю те, чого не хочу, то я згоджуюсь із законом, що він добрий. Тепер же то не я те чиню, а гріх, що живе в мені. Знаю бо, що не живе в мені, тобто в моїм тілі, добро: бажання бо добро творити є в мені, а добро виконати, то - ні; бо не роблю добра, що його хочу, але чиню зло, якого не хочу. Коли ж я роблю те, чого не хочу, то тоді вже не я його виконую, але гріх, що живе в мені. Отож знаходжу (такий) закон, що коли я хочу робити добро, зло мені накидається» (див. Рим.7,15-21). Саме таку дисгармонію й важливо лікувати за допомогою молитви та аскетичних практик. Вони, а точніше благодать Божа через них, впорядковують «те все, що думається», а то й призупиняє його. Йоан Ліствичник недвозначно сверджує, що піст – це захорона від чуттєвості, викорінення злих думок, звільнення від снів, чистота молитви, світло душі, сторож розуму (Слово 14). Тому Великий Піст – це час посиленого спілкування з Богом, бо саме воно довершує розпочату операцію очищення, саме воно з часом приносить благодатні плоди умиротворення, котре є виявом успішного лікування… о. Степан УГРИН Про що постимо?//СЛОВО № 1 (61) 2015
|